In gesprek met.......
Proficiat met je aanstelling bij De Bazuin Oenkerk.
Dank voor de felicitaties. Ik vind het een enorme eer en een voorrecht om de nieuwe dirigent te mogen worden van De Bazuin Oenkerk.
In de laatste 20 jaar is De Bazuin twee keer kampioen geworden, wat wordt jouw doel?
Een heel sterk punt van De Bazuin Oenkerk is dat het een ontzettend veelzijdig orkest is. Een gemiddeld seizoen ziet er dan ook heel divers uit en de NBK heeft daarbij altijd een vaste plaats in de agenda. Dat de band twee keer kampioen is geworden in 20 jaar vind ik minder relevant dan om te weten dat De Bazuin Oenkerk 10 keer in de top 3 is geëindigd. Dat geeft voor mij aan dat het niveau van de band over meerdere jaren constant is. Natuurlijk ga je altijd voor het hoogst haalbare resultaat, maar een titel winnen is in een kwalitatief goed deelnemersveld geen vanzelfsprekendheid. Als dirigent focus ik mij op het repetitieproces en moet ik zorgen dat we optimaal zijn voorbereid op het leveren van een topprestatie. Je moet jezelf achteraf geen verwijten kunnen maken dat je niet het maximale eruit hebt gehaald. Het uiteindelijke resultaat is dan in handen van de juryleden.
Dit is je eerste kampioensdivisie band die je dirigeert, brengt dat extra druk mee?
Het dirigeren van een brassband in de kampioensdivisie brengt altijd meer druk met zich mee, al denk ik dat die druk meer van buitenaf komt dan van binnenuit. De Bazuin Oenkerk heeft voor mij gekozen om wie ik ben en wat ik doe. Om in deze coronatijd deze aanbieding te krijgen voelt voor mij als een enorm blijk van vertrouwen vanuit de band. Ik heb er dus heel veel zin in om aan de slag te gaan. De Bazuin Oenkerk is een band met een enorme historie en is een toonbeeld in de Nederlandse brassbandsector. Om daar dirigent van te mogen zijn geeft wel wat meer druk, maar ik denk dat ik daar goed mee om kan gaan.
Is dit een vreemd moment (gezien de Corona crisis) om in te stappen bij een nieuwe band of juist niet?
Ja het is een heel gek moment om in te stappen. Enerzijds voor de band vanwege het afscheid van Klaas, anderzijds voor mij omdat ik afscheid moet nemen van één van mijn andere clubs. Ook is het in deze tijd gek om aangenomen te worden bij een club die al een tijdje niet repeteert en waar de agenda voor de nabije toekomst nog onzeker is. Maar laten we positief blijven: ik merk dat iedereen er enorm veel zin in heeft om weer vol energie aan de slag te gaan en mooie muziek te maken. We kijken toch als liefhebbers ook allemaal uit naar weer het eerste concert voor een live publiek en het eerste NBK in een vol Tivoli Vredenburg.
Klaas en De Bazuin zijn na 35 jaar niet meer los van elkaar te zien. Hoe ga je hier mee om? Neem bijvoorbeeld de succesvolle Valentijnsconcerten waar Klaas zeer nadrukkelijk zijn stempel op gezet heeft. Gaan die door, in gewijzigde vorm? Of komt er een 'harde' breuk met het verleden en ga je er 'je eigen' band van maken?
Als je aan De Bazuin Oenkerk denkt, dan denk je automatisch aan Klaas van der Woude. Dat lijkt me na 35 jaar niet meer dan logisch. Klaas is begonnen toen de band nog in de 2e divisie speelde en heeft de band gebracht naar waar het nu is. Inherent daaraan is dat de band zich qua opvatting en speelwijze helemaal heeft gevormd naar Klaas. Ik zie dit echter helemaal niet als iets negatiefs, integendeel. Naar mijn mening laat Klaas een prachtige band achter, en nu is het aan mij om daar op mijn eigen manier mee aan de slag te gaan. Ik heb tijdens Eurobrass in 2013 al mogen ervaren dat de club open staat voor andere ideeën en opvattingen en ik denk ook dat dat goed is voor een club. Ik denk ook niet dat ik op een totaal andere lijn zit dan Klaas, dus een cultuurschok gaat het vast niet teweeg brengen. Op den duur zul je vast wel wat verschil gaan merken, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Het Valentijnsconcert is, vooral in de brassband wereld, een toonaangevend evenement wat mede door Klaas zo is ontwikkeld. Voor de band is dit ook een van de jaarlijkse hoogtepunten. Mijn plan is om deze lijn door te zetten, omdat ik denk dat het een fantastisch evenement is. Ook het vernieuwende aspect in de zin van nieuwe arrangementen en repertoire zal iets zijn wat ik probeer door te ontwikkelen. Dat probeerde ik ook al met mijn andere orkesten, dus dat zal dus niet anders zijn bij De Bazuin Oenkerk.
Ondertussen is ook bekend dat je bij Gloria Deï stopt; jammer natuurlijk. Hoe lastig was deze keuze?
Het was niet echt een keuze, omdat ik van mezelf vond dat ik deze kans moest grijpen. In de afgelopen jaren heb ik De Bazuin Oenkerk al een aantal keren mogen dirigeren en ik heb er altijd een enorme klik gevoeld; iets wat voor mij heel belangrijk is. Een kans om een kampioensdivisieband te mogen dirigeren, en zeker De Bazuin Oenkerk, komt denk ik maar 1 of 2 keer in je carrière voorbij dus dan moet je die kans grijpen. Ik heb de afgelopen 5 jaar met enorm veel plezier brassband Gloria Deï gedirigeerd. Die band is echt een voorbeeld in alles voor mij: thuisstudie, aanwezigheid op de repetities, toewijding, gezelligheid, veelzijdigheid en constant op niveau. Enorm balen dus dat ik met die band moet stoppen. Als Oenkerk niet voorbij was gekomen dan had ik daar nog vele jaren met plezier gedirigeerd.
In het noorden zitten 5 kampioensdivisiebands die voor een flink gedeelte uit dezelfde kweekvijver vissen. Wat is de visie van jou op nieuwe aanwas, en in het verlengde daarvan, heb je een visie op de B-band als mogelijke kweekvijver voor de A-band?
Dat het druk is in het Noorden, dat lijkt me duidelijk, maar het geeft wel de enorme passie aan die we hier voor de brassbands hebben. Ik merk wel aan mijn eigen leerlingen en orkestleden, even los van bovenstaande vraag, dat het nu in coronatijd heel moeilijk is om gemotiveerd te blijven en te blijven studeren thuis. Ik maak me daarom wel zorgen over de aanwas en doorstroming van talent.
De Bazuin Oenkerk heeft naar mijn idee drie pijlers voor het aantrekken van nieuwe muzikanten. De eerste is doorstroming vanuit het C-orkest via het B-orkest naar het A-orkest. Dit is wellicht de meest wenselijke route, maar ook de route die het langst duurt en waarbij er veel onzekerheid is. Vanuit basisschoolprojecten en de beide orkesten doorstromen naar het A-orkest duurt jaren. Bovendien heeft het B-orkest ook een eigen ambitie en agenda en dus is het zeker niet zo dat alle goede muzikanten van het B-orkest automatisch naar het A-orkest doorstromen.
De tweede pijler is een goed imago hebben en een aantrekkelijke band zijn voor buurtverenigingen en de regio, zodat talentvolle muzikanten in Oenkerk willen komen spelen. De derde pijler is oud-leden die na een tijdje wat anders te hebben gedaan misschien terug willen keren op het hoogste niveau. Het kan daardoor gebeuren dat muzikanten die je niet op het netvlies hebt staan onverwacht toch weer aankloppen.
Het grote voordeel van de drie orkesten van De Bazuin Oenkerk is dat doorstroming naar een hoger niveau of een stapje terug naar een lager niveau gemakkelijk te realiseren is. Het B-orkest van De Bazuin Oenkerk heeft op dit moment nog een vacature voor een nieuwe dirigent. Ik zou het mooi vinden om samen met de toekomstige dirigent van het B-orkest en de dirigent van het C-orkest te werken aan het aantrekkelijk houden van de club voor ambitieuze muzikanten op alle niveaus.