The Romantic Cornet
CUBrass ontving een CD op het bureau en één van onze redacteuren heeft deze beluisterd.
Op 2 oktober verscheen het album the Romantic Cornet van cornettist Frank Anepool en pianist Vaughan Schlepp. Op dit album zijn uitsluitend composities uit de tweede helft 19e eeuw en begin 20e eeuw te beluisteren. In composities voor de cornet uit die periode worden de virtuoze maar ook de melodieuze kwaliteiten van dit instrument volledig benut. Op dit album is ook aandacht geschonken aan de uitvoeringpraktijk en klankeigenschappen die gangbaar waren ten tijde van het ontstaan van deze stukken. Zo gebruikt cornettist Frank Anepool op deze opname een mondstuk uit de periode rond 1880, een Guilbaut Couesnon no.2 gefabriceerd in Parijs.
Pianist Vaughan Schlepp bespeeld op dit album een vleugel die gebouwd is door Sébastien Erard in Parijs rond 1846. Dit heeft geresulteerd in een album met afwisselend virtuoos en lyrisch cornetspel met een mooi verzorgde pianobegeleiding. Het is duidelijk dat Frank Anepool zijn muzikale roots in de brassband heeft . Zijn spel sluit prachtig aan bij de eisen die gesteld worden aan het gekozen repertoire.
Het repertoire is een prettige mix van Concertwerken waar verschillende technieken worden vereist, afgewisseld met composities gebaseerd op bekende (opera)melodieën die rond de 19e eeuw populair waren. Repertoire dat door dit album weer onder de aandacht wordt gebracht. De opname is transparant en helder, enigszins afstandelijk. De klank van de vleugel is even wennen. De klankeigenschappen van de Erard zijn anders dan die van hedendaagse concertvleugels. The Romantic Cornet bestaat uit 8 tracks met werken van: Willy Brandt (1869-1923), Reynaldo Hahn (1874-1947), George Bizet (1838-1875) in een arrangement van Herman Bellstedt (1858-1926), Oskar Böhme (1870-1938) en Eugène Damaré (1840-1919). Het album is verkrijgbaar in een handgenummerde, gelimiteerde oplage van 1000 exemplaren. Informatie via deze link