Meesterlijke vertolking van Tomlinson's Concerto door Philip Cobb

Laatste update om 18:59 op Sunday, 26 January

Een wat schuchter begin van Tredegar is geenszins een voorteken gebleken. Met het arrangement van Richard Strauss' Solemn Processional goed en wel uit de startblokken groeit het middagconcert uit tot een geweldige happening. Het werk van Straus, oorspronkelijk voor 15 trompetten, 4 hoorns, 4 trombones, 2 tuba's en pauken is knap bewerkt door Paul Hindmarsh en een prachtig brassbandwerk geworden met monumentale klanken. 

Met A Dialogue of Transmogrified Souls won Daniel Hall de Europese compositiewedstrijd in 2019 in Montreux. Voor de Britse première is het werk ingrijpend gewijzigd en de structuur is meer in balans gekomen. Het werk vertelt het verhaal van twee door demonen bezeten mensen, die aan elkaar worden voorgesteld. De mensen kennen elkaar niet, maar de demonen wel en er ontstaat een hevige ruzie in talen die nog nooit gehoord zijn. De demonen weten niet van ophouden, totdat na 6 dagen ruzie een van de twee mensen aan uitputting overlijdt. De muziek is heftig en zeer intens, vol effecten en de agressie is voelbaar. Zelfs in de spaarzame momenten waarop de ruzie even lijkt te kalmeren. De Tredegar band is uitermate geschikt om deze muziek te spelen en ze maken er een briljante uitvoering van.


Philip Cobb, Ian Porthouse en Tredegar Town Band

Perfectie van Philip Cobb
Ernest Tomlinson's Cornet Concerto voor Maurice Murphy ging in 1974 in première. Een bijzonder moeilijk werk dat ook vandaag de dag nog een hele kluif is, voor de solist maar zeker ook voor de band. Evenals Murphy toentertijd is Philip Cobb de solo trompettist van het London Symphony Orchestra. De man die de voorkant van het programma siert, is voor dit werk naar Manchester gekomen en we worden getrakteerd op een werkelijk fenomenale uitvoering. Niet alleen de hoekdelen worden technisch tot in de perfectie uitgevoerd, maar het meest blijft nog het langzame tweede deel resoneren. De kleuringen en aandacht voor elk detail in dit deel zijn werkelijk adembenemend. 

Een prachtige uitvoering van de Rococo Variations van Edward Gregson besluit het concert van de band van Ian Porthouse. Met het materiaal dat Gregson overhield van zijn Saxofoon concert bouwde hij de Rococo Variations. Een deftige sarabande vormt het thema en de 6 variaties vormen samen een suite van barokke dansen. In de 6 delen zijn verwijzingen te horen naar brassbandcomponisten die Gregson bewondert. Sommige verwijzingen zijn duidelijk: Howarth, McCabe, Heaton en Ball. Steadman-Allen en Wilby zijn lastiger te ontwaren.


Tredegar's backrow in Daniel Hall's werk

RNCM Brass Band
Op zondagmorgen was er een kort programma met de RNCM Brass Band onder leiding van David Thornton en Anna Hartmann. Belangrijkste werk was een cornet concert dat Thierrry Deleruyelle schreef in opdracht van de Zwitserse cornettiste Kathleen Gaspoz. Crossing Worlds heeft het reizen van solisten over de wereld als onderwerp. De componist stelt zich in het eerste deel een dans voor tussen vertrekkende en aankomende passagiers op een vliegveld. Als uitgangspunt neemt hij de Argentijnse tango en we horen heel wat Piazzolla voorbij komen. In het tweede deel duikt plotseling Kathleen's partner Phillippe Schwartz op om op zijn euphonium een duet te spelen met Kathleen. Het derde deel is een rollercoaster van emoties wanneer het vliegtuig is geland en de familie op je wacht.

De herhaling tijdens het concert van Pete Meechan's Epitaph for Hillsborough is net zo intens als de eerste keer. Wat confronterend om de 96 aanslagen op de buisklokken te horen. De RNCM Brass Band besluit met Masque van Kenneth Hesketh, een favoriet van velen.


RNCM Brass Band o.l.v. Anna Hartmann

Alexander Zwaan voor CU Brass