Gijs Heusinkveld drie keer in actie op NBK
Voor dirigent Gijs Heusinkveld was 2018 een bijzonder jaar. Hij won als dirigent zowel de derde - als tweede divisie op het NBK en dit voorjaar ging hij als muzikant met Nederlands kampioen PBG mee naar Montreux in Zwitserland om een gooi te doen naar de Europese titel. Dit jaar doet hij op het NBK met beide Friese bands mee in de tweede divisie en met PBG probeert hij opnieuw het NBK te winnen in de kampioensdivisie. CU Brass blikte met hem terug op zijn succesvolle vorige seizoen en kijkt vooruit naar volgende week.
Had je vooraf ingeschat dat het brassbandseizoen zo zou verlopen?
"Ik had niet verwacht dat we met Excelsior meteen na mijn aanstelling als dirigent en een voorbereidingsperiode van zes weken de titel in de wacht zouden slepen. Natuurlijk merk je vrij snel dat de band het stuk graag speelt, dat de onderlinge klik tussen de band en mij goed was en dat er een hele mooie uitvoering in het verschiet lag. Maar dat het direct al goed zou zijn voor de titel was heel bijzonder. Met Looft den Heer had ik meer het gevoel dat we echt kanshebber waren op de titel. Het was een stuk(Viking Age) dat de band op het lijf geschreven was. Een echt klankstuk met een prachtig middendeel waarin de cornetsolist zich kon onderscheiden. Dit is een van mijn hoogtepunten als dirigent tot op heden, omdat er op podium nog een extra dimensie bij kwam wat leidde tot een hele mooie beleving. Als muzikant heb ik met PBG niet gespeeld op het de NBK. Ik ben na het behalen van de Nederlandse titel lid geworden waarna we uiteraard deel hebben mogen nemen aan de Europese Brassband Kampioenschappen in Montreux. Dit was een meer dan geweldige ervaring, op een fantastisch podium en met een geweldig deelnemersveld."
Deze jaargang ziet er eigenlijk hetzelfde uit, maar met dat verschil dat je met Looft den Heer naar de tweede divisie bent gegaan. Is dat een goede stap?
"Dat zal moeten blijken haha, maar ik denk dat de band echt toe was aan een volgende stap. We hebben een goede ontwikkeling doorgemaakt, de bezetting en de sfeer zijn goed en zo ook de resultaten. Dan is op een gegeven moment de tijd daar om het een stap hogerop te proberen. Om je door te kunnen ontwikkelen moet je jezelf steeds blijven prikkelen, denk ik."
Nu ben je in de tweede divisie met Excelsior Ferwert kampioen geworden en deze band speelt al jaren om de prijzen in deze divisie. Zie je ze dit jaar ook weer hoog eindigen?
"Ik ben eigenlijk nooit zo bezig met resultaten en uitslagen. Ik geloof enorm in het werken vanuit een goede sfeer en het hebben van plezier op de repetities. Hierdoor komen mensen graag repeteren, is het rendement tijdens de repetities hoger en dat leidt tot een beter eindresultaat. Die aspecten en een duidelijke visie over het uit te voeren stuk zijn mijn uitgangspunten bij het werken met een orkest en niet zozeer het uitspreken van verwachtingen en uitslagen."
Wanneer maakt Ferwert de stap naar de eerste divisie?
"Excelsior is een mooie muziekvereniging met een rijke historie. Momenteel is de mix tussen 'ervaren rotten', muzikanten van middelbare leeftijd en jeugd heel gezond. Met name die mix is heel belangrijk binnen een club, vind ik. Het is ook heel belangrijk voor het integreren en opleiden ván jeugdige muzikanten. Dit laatste moet één van de prioriteiten zijn in de komende 10 jaar voor Excelsior om ooit het wegvallen van ervaren krachten en muzikanten op leeftijd op te vangen. Daarom is het enorm belangrijk om de stap vanaf de muziekschool naar het meespelen bij Excelsior niet te groot te laten worden. Recentelijk heeft Gloria Deï hierom juist de stap teruggezet naar de tweede divisie. Bovendien denk ik dat de stap naar de eerste divisie op dit moment heel groot is. Als werken als Stonehenge, voorheen kampioensdivisie-repertoire, gevraagd worden op een NBK dan haken gewoon te veel muzikanten af. Dan doet dit ook afbreuk aan de vereniging en haar toekomstvisie."
Hoe ga je in muzikaal opzicht om met twee orkesten die in dezelfde divisie uitkomen?
"Ik ben niet iemand die hier heel erg over na denkt of bij stilstaat. Ik heb in algemene zin een visie op muziekmaken en een idee bij het stuk. Dat is niet per orkest ineens heel anders, waardoor er twee totaal verschillende uitvoeringen ontstaan. Wel leg ik bij de twee bands verschillende accenten op basis van de band die er zit waardoor we de sterke punten van elke band afzonderlijk zo optimaal proberen te benutten.'
Waar zitten de verschillen tussen beide orkesten die je dirigeert?
"Het grootste verschil op dit moment is de snelheid waarmee gewerkt wordt. Die ligt bij Excelsior, mede vanwege het feit dat Excelsior al jaren mee doet in de tweede divisie, hoger dan bij debutant Looft den Heer. Echter beschikt Looft den Heer over een enorme wil en inzet om een prachtige uitvoering neer te gaan zetten. Ook hier geniet ik enorm van. Elke week weer. Verder verschillen beide bands op details. Maar het zijn beide orkesten met een rijke historie, een geweldige sfeer en een eigen identiteit."
Met de terugkeer in de tweede divisie van Gloria Deï is er een zeer sterke line-up. De concurrentie voor de podiumplaatsen is dus groot. Ervaar je dit als een druk of juist een uitdaging?
"Geen van beide eigenlijk. Zoals ik eerder aangaf ligt voor mij de focus op ons eigen proces en de vraag hoe wij weer zo optimaal mogelijk op het podium zitten straks in Tivoli-Vredenburg. Op het moment dat je bezig bent met andere bands, leidt dat denk ik alleen maar af van het doel dat je voor ogen hebt en de weg om dat te bereiken. Maar het is een feit dat het een enorm goed bezette divisie is met een aantal hele mooie bands die zich stuk voor stuk van hun beste kant zullen laten zien. Dat de mooiste uitvoering moge winnen!"
Je speelt zelf natuurlijk ook met titelverdediger PBG. Hoe verlopen deze voorbereidingen voor je?
"De voorbereidingen verlopen eigenlijk gewoon heel fijn en ontspannen. We werken hard en hebben veel plezier in het samen muziek maken en werken aan Vienna Nights."
Vienna Nights is een uitdaging voor elke muzikant in de kampioensdivisie; is het uitdagender dan de testpiece van 2018?
"Ik denk dat het stuk dit jaar vooral qua samenspel heel lastig is en daarin is het wellicht moeilijker dan vorig jaar. Philip Wilby is een componist die heel complementair schrijft waardoor muzikale lijnen en ritmieken over meerdere instrumentgroepen verdeeld zijn. Dat maakt dat het allemaal heel precies in elkaar moet passen in met name de snellere tempi."
Tot slot: je combineert een fulltime functie buiten de muziek met drie orkesten? Hoe doe je dat?
"Die vraag krijg ik vaker en dat doet mij ook wel realiseren dat het momenteel behoorlijk 'spitstijd' is om het zo maar te noemen. Sectierepetities, studiedagen/weekenden en de extra repetities en try-outs maken dat het momenteel gewoon enorm druk is. Een goede planning is wat mij betreft in de eerste plaats cruciaal en met name het vroegtijdig plannen van zaken om het totaalplaatje zo overzichtelijk mogelijk te houden. Mijn vriendin, alt-speler bij NBK-deelnemer Hosannah, krijgt momenteel helaas niet de aandacht die ze verdiend. Ik realiseer me dat het voor haar ook niet altijd makkelijk is dat ik momenteel zo veel van huis ben. Tegelijkertijd helpt het wel dat zij ook als muzikante actief is in de brassbandwereld. Ze is daarom bekend met het NBK en weet wat de voorbereiding op zo'n evenement inhoudt."