GSF 2019 4e divisie Uitslag Gouden Spiker voor Euregio Brassband
4e divisie Uitslag
Totaal programma
Gouden Spiker Euregio Brassband – Borne
Zilveren Spiker Euphonia – Ternaard
Bronzen Spiker Pro Rege B – Heerenveen
Verplicht werk
1e prijs Euphonia – Ternaard
2e prijs New Brass & Rhytm – De Goorn
3e prijs Advendio Burum
Solistenprijzen
1e prijs Klaske Droogendijk – Euregio Brassband
2e prijs Ria de Ruiter - Soli Deo Gloria – Rinsumageest
3e prijs Jildou van Norel - Pro Rege B – Heerenveen
Waardebon voor een Yamaha bandclinic bij verloting gaat naar SDG De Tike
Wisselend niveau in de 4e divisie
De Hannekemaaiers moesten keihard werken om aan het eind van de zomer met wat geld naar huis te gaan. Rob Goorhuis moet dat ook in gedachte hebben gehad toen hij het werk Sickles and Scythes schreef. Een mooie uitvoering van dit werk kostte de dirigenten nogal wat kopzorgen.
11. Euphonia – Ternaard (Paulus de Jong)
Euphonia enerverend, pakkende uitvoering van Goorhuis' werk
De laatste band in de 4e divisie, die dik 5 uur geleden begon. Euphonia begint fris aan de mars Red & Black en zet een goede uitvoering neer. In Alan Fernie's Pro Patria Mori is de controle over de zuiverheid er niet steeds. Toch weet deze band een mooi koraal neer te zetten.
Oblivion van Astor Piazzolla verwacht je op bandoneon. Op bastrombone is deze muziek ook uitermate sprekend, maar ook uitdagend om alle omspelingen te raken. Mooi sfeervol gebracht.
Voor de laatste keer ook dat we het verplichte werk van Rob Goorhuis horen. Veel bands hebben er maar deels uitgehaald wat er allemaal door Goorhuis is ingewerkt. Het verhaal van de Hannekemaaiers is hiermee op een nieuwe manier vereeuwigd. Euphonia bouwt het werk mooi op en de overgang naar ALlegro hebben we nog niet op deze manier gehoord. Het Allegro is licht met mooie lijnen. Riflessivo is mooi uitgedacht door de dirigent en heeft echt de sfeer van een reflectie. Gedurfde bijdrage van de flugel. Het Pesante voelt ook echt zwaar. Mooi in trombones en daarna zeer transparant in het marcato. Euphonia voegt er een pakkend slot aan toe. Een enerverende uitvoering van dit werk.
Red & Black - Marco Middelberg
Pro Patria Mori - Alan Fernie
Oblivion - Astor Piazzolla, arr. Steven Verhelst - Solist: Jan Wiersma - Bastrombone
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
10. Cologne Concert Brass Academy – Keulen (Kathrin Hanni Simons)
Cologne Concert Brass Academy te oppervlakkig
Al een aantal jaren een vaste deelnemer aan het Gouden Spiker Festival is de Academy band van Cologne Concert Brass ook dit jaar aanwezig. Lyft Blicken of wel Lift your Eyes is de mars die ze gekozen hebben. Anders Beijer is een Zweedse Leger des Heils componist. Overtuigend gespeeld met wat technische onvolkomenheden. First Light is een fraaie cornetsolo van de jonge Ben Hollings die binnen korte tijd faam heeft gemaakt met zijn composities. Lorin Smith geeft een zeer verdienstelijke uitvoering van deze muzikale zonsopgang.
Het begintempo van Sickles and Scythes is 72 tikken p/m en wijkt nogal af van de score (56). Het Allegro is licht gespeeld en met een goede cadans. Het middendeel krijgt dezelfde behandeling. Behoorlijk boven het tempo. In het Pesante is het samenspel niet optimaal. De trombones verzanden in hun stukje. In het vervolg sneeuwt de ritmiek onder en blijft alleen de grote beweging over. Het slot mist balans en een climax.
Met Dear Lord and Father of Mankind besluit Cologne Concert Brass Academy dit keer het optreden.
Lyft Blicken - Anders Beijer
First Light - Ben Hollings - Solist: Lorin Smith – Cornet
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Dear Lord and Father of Mankind - C.H. Parry, arr. C. Bolton, E. Banks
9. Euregio Brassband – Borne (Ronny Buurink)
Een wat zakelijke uitvoering van Euregio, heerlijke cornetsolo van Klaske Droogendijk
De band heeft even nodig om de spanning kwijt te raken, maar dan komt A Scottish Hymn tot leven. Sickles and Scythes volgt. De intro is wat hoekig gespeeld. De opbouw is verder wel mooi vormgegeven. Het Allegro wordt wat boven het aangegeven tempo ingezet. Naast de ritmiek maakt de dirigent keuzes om niet te gedragen te spelen. Het middendeel wordt zonder al te veel muzikaal uitpakken gespeeld. Ook het Pesante krijgt een zakelijke benadering en daarmee wordt de emotionele lading niet echt geraakt.
In Music for Fun van André Waignein is Klaske Droogendijk de soliste. Met ogenschijnlijk alle gemak beweegt ze zich als een echte Zuid-amerikaanse door de solo. Zeer functioneel begeleid door de band. De jury verdeelt de prijzen maar van ons krijg je alsvast een Bravo!
De Euregio Brassband besluit met Leslie Condon's Festival March Celebration. Het tempo wordt hier ook wat hoger genomen dan voorgeschreven en dat kost de band wel wat detail. Het klinkt gehaast.
A Scottish Hymn - Charles Hutcheson, arr. John Blanken
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Music for Fun - André Waignein - Solist: Klaske Droogendijk – Cornet
Festival March Celebration - Leslie Condon
8. SDG – De Tike (Herman Sibma)
Goede momenten in optreden SDG De Tike
De Tike wist op de afgelopen NBK een mooie tweede plek te bereiken. Red & Black is de opening van hun programma vandaag en de uitvoering is niet heel gelukkig. Vooral de technische lijntjes lopen niet heel lekker. Dan The Fathers Blessing, een schitterend werkje van Kenneth Downie uit het Leger des Heils repertoire. Hier laat SDG op momenten horen waartoe ze in staat is: een prachtige klank. Op andere momenten zijn er problemen met de zuiverheid.
Lysbeth Bus speelt Lairg Muir, de cornet solo uit Hymn of the Highlands, met overtuiging en dan rest nog het verplichte werk. Een effectieve opening, maar pas op met de zuiverheid vlak voor het Allegro. Door de dirigent zijn wel wat wijzigingen aangebracht in de partituur. In het langzame middendeel is de stemming en intonatie een terugkerend onderwerp. Het Pesante laat veel goeds horen, voor het coda blijft de intensiteit wel doorklinken in de grootkopergroep. Een optreden met veel goede momenten.
Red & Black - Marco Middelberg
The Fathers Blessing - Kenneth Downie
Lairg Muir - Philip Sparke - Soliste : Lysbeth Bus – Cornet
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
7. New Brass & Rhytm – De Goorn (Pieter Koster)
Goed verzorgd optreden van New Brass & Rhytm
Een comfortabele opening van de Noord-hollanders en een prima vertolking van Theme from Shrek. Kleine oneffenheidjes, verder goede bijdragen van cornet en flugel. Goede keuze.
Sickles and Scythes begint sfeervol en Desolato. Het Allegro is precies op tempo. Dynamisch is er veel te beleven. Hier en daar zijn er wel momenten waar de stemming minder is. De balans en het gewicht dat elk element krijgt zijn mooi uitgewerkt. Het laatste gedeelte wint steeds meer in zeggingskracht. En er staat inderdaad geen fermate op de slotnoot.
Een stoere keuze als solowerk is het zeker, als je dat wil doen, dan is hier het podium. In de mars With Honors laat de band zich van zijn beste kant horen. Dynamisch en technisch wordt goed gespeeld.
Theme from Shrek - John Powell, arr. Alan Fernie
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
The Cavalier - E. Suton - Solist : Majory Meerveld – Bariton
With Honors - Carl Wittrock
6. Pro Rege B – Heerenveen (Martine Reijenga)
Pro Rege B kleurrijk en transparant
Tegen alle verwachtingen in behaalde Pro Rege B op de afgelopen NBK een 3e plek in de 4e divisie. Ongetwijfeld een kroon op het werk dat Martine Reijenga doet met de jeugd. De aandacht die de band in de openingsmars besteedt aan dynamische verschillen en articulatie is opvallend. De techniek is prima te horen en raak.
De solo Sweet Sunset past goed bij het spel van Jildou van Norel. En ze mag trots zijn op het resultaat. Guardian of my Soul is een populaire keuze vanmiddag. Het begin werkt niet helemaal zoals de dirigente het had voorzien, maar eenmaal onderweg wordt er weer muziek gemaakt. De middengroep wordt op bepaalde momenten een beetje overvleugeld.
Sickles and Scythes kent wat onzekerheden in het eerste gedeelte, ook in de stemming. Ook hier een vertraging voor het Riflessivo. In het Pesante is er plots veel kleur te horen, prima trombones. Kijk uit voor de balans in de fortissimo's. Een mooi slot somt een fijn optreden op.
VDOK Mars - Pieter Huizinga
Sweet Sunset - Jan de Haan - Soliste: Jildou van Norel – Flugelhorn
Guardian of my Soul - Darren Shaw
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
5. Advendo – Burum (Stefan de Groot)
Fraaie uitvoering Sickles and Scythes door Advendo Burum
Een gedurfd begin met het verplichte werk. Het pakt goed uit. De overgang naar Allegro verloopt gesmeerd en we horen mooie muzikale lijnen. De ritmiek is ondergeschikt en dat werkt zoveel beter. Een vertraging voor het Riflessivo is niet opgenomen in de partituur maar het werkt prima als overgang. In het middendeel ook prima bijdragen van flugel en alt. De articulatiein het Pesante is helaas niet consequent. Bepaalde delen zijn echt uitstekend vorm gegeven. De heftigheid van de terugreis wordt goed uitgebeeld. Een fraaie uitvoering.
Na het verplichte werk heeft de band het even lastig met de begeleiding van solist Tim Meindertsma. Hij op zijn beurt laat horen wel wat in zijn mars te hebben, maar jammergenoeg lukt niet alles. There is a land of pure delight krijgt weer een uitvoering met veel goeds. Tenslotte de veeleisende mars Castell Coch die fris van de lever wordt gespeeld.
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Moon River - Arr. Christopher Bond - Solist : Tim Meindertsma – Althoorn
There is a land of pure delight - Arr. Menno Haantjes
Castell Coch - T.J. Powell
2e deel loting:
6. Pro Rege B – Heerenveen (Martine Reijenga)
7. New Brass & Rhytm – De Goorn (Pieter Koster)
8. SDG – De Tike (Herman Sibma)
9. Euregio Brassband – Borne (Ronny Buurink)
10. Cologne Concert Brass Academy – Keulen (Kathrin Hanni Simons)
11. Euphonia – Ternaard (Paulus de Jong)
4. Canite Tuba – Ameland (Egbert Scheffer)
Canite Tuba worstelt met de balans
Een stijlvolle opening van de Amelanders met de Leger des Heils mars The Redcliffe March. Jammer dat de techniek in de opening wat wegvalt. De cornetsectie wordt meermaals overspeeld door de andere secties. Canite Tuba vervolgt met Guardian of my soul. We hoorden het al eerder vanmiddag. Er is hoorbaar zorg besteed aan de dynamische verschillen. Aurelia wordt goed gepresenteerd en fijn begeleid.
Het slagwerk aan het begin van Sickles and Scythes geeft niet de indruk van het Desolato. Let op met hoorbare verstemmingen in de pauken. De overgang naar het Allegro is rommelig en ook daarna zijn er nog wat missertjes. In het middendeel mist de bedoeling van de maatsoorten. In het Pesante blijft de balans een probleem. Een effectief slot.
Tenslotte het solowerk. Althoornist Jurjen Metz speelt een oude brassbandfavoriet Silver Threads Amongst the Gold. De solist laat horen over behoorlijk wat techniek te beschikken.
The Redcliffe March - Hollis
Guardian of My Soul - Darren Shaw
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Silver Threads Amongst the Gold - W.A. Allison - Solist: Jurjen Metz – Althoorn
3. St. Hubertus – Herpen (Hans de Wilde)
Wisselend optreden van St. Hubertus
Met heel wat kilometers onder de wielen beginnen de Brabanders voorzichtig aan hun programma met Guardian of My Soul. Onder de presentatie van de melodie Aurelia is de begeleiding wankel. In de tutti's hersteld de band zich enigzins. Stemming en intonatie blijven de band ook parten spelen bij de eerste frases van Sickles and Scythes. In het Allegro gaat het de band meer voor de wind. Wanneer de terugkeer van de Hannekemaaiers begint heeft de componist een Pesante voorgeschreven. De vermoeienissen wegen zwaar na een zomer van grasmaaien. Hier geeft St. Hubertus wel uitdrukking aan. Het slot heeft een duidelijke lijn.
Song for Ina is een prachtig werkje van Philip Sparke. Charl Bueters geeft een verdienstelijke uitvoering. Af en toe laat de band hem wat in steek. Naar mate het optrreden vordert neemt de nervositeit wat toe, jammer.
Met een lekkere uitvoering van Slaidburn van William Rimmer nemen de Brabanders afscheid.
Het prachtige vaandel van St. Hubertus
Guardian of My Soul - Darren Shaw
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Song for Ina - Philip Sparke - Solist: Charl Bueters – Euphonium
Slaidburn - William Rimmer
2. Bernlef – Noordburgum (Theun van Leijen)
Uitvoering met duidelijke lijnen van Bernlef
De band begint Hogwarts' Hymn met wat zenuwen hier en daar. Het einde is wat plichtmatig uitgespeeld en de laatste fermate duurt amper 2 tellen. De solo Scarborough Fair wordt op zeker gespeeld en dat leidt tot een redelijk felle toon.
Sickles and Scythes krijgt ook bij deze dirigent en iets hoger begintempo. In het Allegro zijn er wel lijnen te ontdekken, maar de ritmiek blijft redelijk hoekig. Uiteindelijk wordt het tempo niet helemaal volgehouden. In het Riflessivo is het samenspel niet sluitend. Het Pesante krijgt het zware karakter, let op de stemming in de trombones. Verderop een mooie balans tussen de verschillende elementen. Het slot laat een duidelijk idee van de dirigent horen.
The Lights of Europe is een prettig in het gehoor liggend marsje, dat op een verzorgde manier werd gespeeld.
Hogwarts' Hymn - Patrick Doyle, Thibaut Bruniaux
Scarborough Fair - Goff Richard - Solist: Johan Gouw – Escornet
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
The Lights of Europe - Harm Evers
1. Soli Deo Gloria – Rinsumageest (Reimer Jan Rondaan)
Rinsumageest trapt af met fijn programma
Consolation is een prachtige keuze om het programma mee te beginnen. In de balans komt de middengroep er iets minder uit in dit koraal. Daarvoor wordt het iets te zwaar aangezet. Ook de zuiverheid is niet helemaal gewaarborgd. Share my Joke krijgt een prima inzet, soliste Ria de Ruiter laat horen hoe mooi haar cornet kan mengen met de band, die op haar beurt wel wat probleempjes kent in de begeleiding.
Sickles and Scythes horen we voor het eerst. Het werk gaat over de Hannekemaaiers. Dit waren trekarbeiders uit verschillende delen van Noord-Duitsland die in het voorjaar naar Nederland liepen om daar gras bij boeren te gaan maaien. In het najaar liepen ze weer terug naar huis. Het openingstempo is door de componist voor geschreven op 56 tellen per minuut. Rondaan neemt het iets hoger en dat zullen we waarschijnlijk meer horen vandaag. Het tweede thema is ritmisch en met de hi-hat erbij lijkt het het werk van de maaiers uit te beelden. Naast de staccato ritmes speelt de band gedragen kwarten. Dit is wel een mooi contrast maar laat de muziek minder stromen. In het Riflessivo, wat duidt op reflectie, moet het tempo weer naar de 63 tikken per minuut. De flugelhorn heeft hier een behoorlijke sololijn over verschillende maatsoorten, waar deze flugelspeelster goed mee om gaat. In het laatste deel is het lastig gemaakt met korte noten in een traag tempo van 56 tikken p/m en de aanduiding Pesante (zwaar). De laatste 10 maten vormen een coda en de conclusie van het werk. We zullen veel verschillende interpretaties horen vanmiddag.
Met Emerald Jubilee van Jan de Haan besluit SDG het optreden. De mars heeft de juiste uitstraling, jammer dat bepaalde details wat minder hoorbaar zijn.
Consolation - Jan de Haan
Share my joke - Joy Webb, arr. Ivor Bosanko -Solist : Ria de Ruiter – Cornet
Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Emerald Jubilee - Jan de Haan
Loting 4e divisie:
1. Soli Deo Gloria – Rinsumageest (Reimer Jan Rondaan)
2. Bernlef – Noordburgum (Theun van Leijen)
3. St. Hubertus – Herpen (Hans de Wilde)
4. Canite Tuba – Ameland (Egbert Scheffer)
5. Advendo – Burum (Stefan de Groot)
6. Pro Rege B – Heerenveen (Martine Reijenga)
7. New Brass & Rhytm – De Goorn (Pieter Koster)
8. SDG – De Tike (Herman Sibma)
9. Euregio Brassband – Borne (Ronny Buurink)
10. Cologne Concert Brass Academy – Keulen (Kathrin Hanni Simons)
11. Euphonia – Ternaard (Paulus de Jong)
Verplicht werk: Sickles and Scythes - Rob Goorhuis
Jury: Durk Lautenbach en Rob Goorhuis