GSF2019 Uitslag: Koperensemble De Wâldsang wint 5e divisie

Laatste update om 23:20 op Friday, 12 April

5e divisie Uitslag

Gehele programma

Gouden Spiker: Koperensemble De Wâldsang – Buitenpost (Gerk Huisma) 

Zilveren Spiker: Euphonia B – Wolvega (Froukje Hoekstra) 

Bronzen Spiker: Jeugdbrassband Projunior – Gerkesklooster/Stroobos (Dineke Oostra-Kamminga)

Verplichte werk

1. Euphonia B – Wolvega  (Froukje Hoekstra) 

2. Koperensemble De Wâldsang – Buitenpost (Gerk Huisma)

3. Jeugdbrassband Projunior – Gerkesklooster/Stroobos (Dineke Oostra-Kamminga) 

Solisten
1. Koen van der Molen – Cornet - Da Capo – Drogeham
2. Bert Jan Beenen – Cornet - Advendo Oudeschoot
3. Michiel Bron – Xylofoon - Euphonia B – Wolvega

De 5e divisie was vanavond een bonte verzameling van jeugdorkesten en A-orkesten. Talentvolle jonge solisten en daarnaast solisten en bands, die deze gelegenheid met beide handen aangrepen om weer meer ervaring op te doen op een festivalpodium. Voor sommige zal die ervaring misschien vanavond niet positief zijn uitgepakt, maar dat kan nou net heel goed op het Gouden Spiker Festival, want daar zijn geen verliezers. Een volle zaal luisterde vervolgens naar een optreden van de Spijkerpakkenband o.l.v. Erik Janssen met als gastsolist Arfon Owen op althoorn.

8. Euphonia B – Wolvega (Froukje Hoekstra)
Zeer positief optreden Euphonia B
I vow to thee My Country - Gustav Holst, arr. Philip Sparke 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
Happy Mallets - Harm Evers - Solist : Michiel Bron – Xylofoon 
The Police Academy March - Robert Folk, arr. Frank Bernaerts 

Tenslotte vanavond Euphonia B, die hun programma aftrappen met de prachtige melodie uit Holst's The Planets, I vow to thee My Country. De lastige inzet wordt door de es cornet goed opgepakt en gaandeweg neemt de vrijheid om te musiceren op dit podium toe.

Scottish Dances krijgt een eerste deel dat wat hoekig blijft. Er gaat niet veel mis en ook door het lastige slot komt de band goed heen. Het tweede deel komt goed op gang in het tutti en we horen de grootste klanken van de avond. Ook dit deel wordt voorzien van een prima slot. Het laatste deel is iets gehaast en ligt net boven het tempo. Het Tempo di Chorale blijft misschien wat sterk voor een mezzopiano. Daarna is het weer volop feest op Marie's Wedding. De balans met de xylofoon was hier prima.

Bravo voor Michiel Bron op xylofoon. Deze Happy Mallets maakte iedereen blij! 
Euphonia B besluit een zeer positief optreden op dit Gouden Spiker Festival in komische sferen met de mars uit The Police Academy. Goed gedaan.

7. Da Capo – Drogeham (Marianne Groothof)
Da Capo worstelt met balans, overtuigende solist in Sorry
Souvenir de Mabsheim - Joseph Graff 
Ellers, nr. 28 uit 120 Hymnes - E.J. Hopkins 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
Sorry - arr. Rieks van der Velde - Solist : Koen van der Molen – Cornet 

Souvernir de Mabsheim brengt ons in Duitse sferen. Beelden van een typisch Duits orkest marcherend in het zonnetje komen voorbij. Daarna een arrangement van Ellers uit de 120 hymns. Eerst de cornetgroep, dan een ensemble uit de band en vervolgens tutti. 

Scottish Dances kent een ongelukkige start en ook verder in het eerste deel is te horen waar de band nog kan groeien. Met name de intonatie laat de band af en toe in de steek. Het tweede deel krijgt een comfortabelere start. Prima flugel op het einde van dit deel. Het derde deel wordt enthousiast ingezet door de cornetgroep. Af en toe iets te enthousiast voor de rest van de band. 

De band besluit haar optreden met Sorry, de grote hit van Kyteman Colin Benders. Solist op cornet Koen van der Molen zet een uitstekende versie neer. Zeker eentje die meedingt naar de prijzen vanavond.

6. Projunior – Gerkesklooster/Stroobos (Dineke Oostra-Kamminga)
Projunior in leuk afwisselend programma
Psalm 88 - Jan van der Roost 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
Carolina in the Morning - Walter Donaldson, arr. Matt Kingston - Soliste: Rianne Zuidersma – Trombone 
Burgess Hill - Edgar Cuell

Jeugdbrassband Projunior heeft bijna een complete bezetting. Ook deze band moet het doen met een bas. In Psalm 88 laat de band horen al aardig overweg te kunnen met hymnes. Het eerste deel van Scottish Dances is speels met een uitstekende es cornet op het einde. Wat twijfels aan het begin van het tweede deel, maar dat is snel weer hersteld. In het tutti heeft de band al een zeer volwassen sound. Er wordt goed samengespeeld. Marie's Wedding begint met wat kopzorgen en wat zwaar aangezette begeleiding. De band komt comfortabel door het intermezzo en dan is het op naar het slot.

Rianne Zuidersma is de soliste op trombone in Walter Donaldson's swingende Carolina in the Morning. Kort maar krachtig, deze solo en Rianne wist de juiste toon te pakken. Tenslotte een gecontroleerde uitvoering van de mars Burgess Hill. Dineke Oostra laat deze jeugdband naar vermogen spelen.

 

 

5. Hosannah B – Leeuwarden (Jeroen Oosterwijk)
Scarborough Fair  - Arr. Stuart Johnson 
Scottish Dances  - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
Tuba Tapestry - Michael Brand - Solist : Sverre de Roo – Es Bas 
Orion - Jan Van Der Roost 

Opnieuw een heel jong orkest op het podium. Met een bas een beetje licht in het laagste register. Scarborough Fair wordt mooi op klank gespeeld en daarmee zit het al behoorlijk goed bij deze jeugd. In het verplichte werk is het wat dik gearticuleerd en klinkt het soms wat kwetsbaar in Cock from the North. Het bezoek aan Loch Lomond verloopt gemoedelijk en Marie's Wedding wordt lekker dansend opgepakt. Een fijne groep jeugd en een mooi bezit voor Hossanah.

De enige bas is tevens de solist in Tuba Tapestry. Een leuk en vlot werk dat door Sverre de Roo een prima vertolking krijgt. Met een fraaie techniek en toon. In de cadenza vraagt hij wat veel van zichzelf, maar een talentvolle solist is het zeker.

Orion is een mooie keuze als afsluitende mars, sfeervol en waarin de zeer herkenbare hand van Jan Van Der Roost te herkennen is. 

 

4. Brassband Tzum – Tzum (Marten Miedema)
Tzum overtuigt in verplichte werk

The Golden Gate Bridge - Darrol Barry
Be Still for the Prescence of the Lord - David Evans 
You Raise me Up - Ovland, arr. Bill Charleson - Soliste: Wybrich Aardema – Althoorn 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 

Een prettig begin van de band uit Tzum. Een prima balans in de mars The Golden Gate Bridge. Het slot komt wat onaangekondigd. Ook in het hymne heeft de band een goede balans, de melodielijntjes klinken af en toe wat nerveus. You Raise me Up is een fraaie melodie. Soliste Wybrich Aardema speelt haar solo stevig en weet dat goed vol te houden.

Scottish Dances begint stijlvol en transparant. Het tweede deel neemt dirigent Marten Miedema in een mooi Andante tempo daardoor komt de melodie tot leven. Dit is prima spel. Ook het derde deel begint vol verve. De band overtuigt hier met een fraai gespeeld derde deel. Compliment.

 

3. Excelsior B – Zalk (Nyncke de Vries)
Fijn jeugdorkest
A Little Prayer - Evelien Glennie, arr. Robert Childs 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
Demelza - Hugh Nash - Soliste: c – Althoorn 
Salute - Ivo Kouwenhoven 

Een kleine band nu op het podium van ongeveer 15 muzikanten. A Little Prayer is een populaire keuze, die door de band hoorbaar graag gespeeld wordt. Het eerste deel van het verplichte werk wordt goed neergezet. Goed gearticuleerd en hier heeft de band voordeel van de kleine omvang. In het tweede deel is het een ander verhaal. Er is soms wat gehaast spel en het samenspel heeft daar onder te lijden. Dit verplichte werk doet uitstekend dienst als uitdaging voor deze hele jonge groep. Het is speelse muziek en dat brengt de band ook over. Pas op met die bassdrum. Het intermezzo in het derde deel is vanavond een scherprechter. 

Veel bekender dan Demelza kun je solo's niet krijgen, maar altijd weer fijn om te horen. Joëlle van den Berg heeft het lastig om tegen de iets te luide begeleidende band op te boksen. Alle respect voor de moedige poging. De band besluit gepast met Salute, een lekker klinkend marsje van Ivo Kouwenhoven.  

2. Advendo – Oudeschoot (Chris te Hennepe)
Een geslaagd optreden
Hide me now - Chris te Hennepe 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
Share my joke - Joy Webb, Ivor Bosanko - Solist : Bert Jan Beenen – Cornet 
Starlake no. 2 - Eric Ball 

Het open begin van het werk Hide me now zorgt voor een nerveuze start van Advendo. Zodra meer instrumentgroepen mee gaan doen, neemt het vertrouwen toe. Een lekker klinkend arrangement van dit koraal. Ook het eerste deel van Scottish Dances moet even op gang komen. In het tutti van het tweede deel wordt in de begeleiding wat te sterk gespeeld. Het derde deel klinkt enthousiast. In het langzame intermezzo ligt nog een uitdaging, maar daarna volgt een kordaat gespeeld slot. 

Bert Jan Beenen is de solist in Share my joke en hij houdt zich goed staande in deze heel bekende solo. Eric Ball repertoire hoort natuurlijk thuis op een festival als dit. En we worden door Advendo getrakteerd op Star Lake No. 2. De band laat veel elementen van de mars horen en probeert grote dynamische verschillen neer te zetten. Een geslaagd optreden.

 

1. Koperensemble De Wâldsang – Buitenpost (Gerk Huisma)
Vlot optreden van Koperensemble De Wâldsang
I vow to thee My Country - Gustav Holst, arr. Philip Sparke  
Soliloquy - Darrol Barry - Soliste : Roas Kuipers – Escornet 
Scottish Dances - Peter Martin, arr. Menno Haantjes 
March 1812 - Rieks van der Velde 

Het koperensemble begint wat onwennig, maar weet al snel thuis te raken op het podium. Na het begin met met het gedragen I vow to thee My Country volgt Soliloquy. Een solo voor es-cornet. Roas Kuipers is de soliste die wel wat zenuwen moet weg slikken, maar een bescheiden en aangename uitvoering geeft en ja, die laatste toon was er echt!

Dan horen we voor het eerst het verplichte werk Scottish Dances van Peter Martin in een arrangement van Menno Haantjes. Scottish Dances is een suite in drie delen, gebaseerd op drie Schotse traditionals: Cock of the North, The Bonnie Bank's O'Loch Lomond en Marie's Wedding. De indeling is zoals gebruikelijk snel – langzaam – snel. In een goed tempo gestart wordt het eerste deel zonder al te veel franje afgewerkt. Het tweede deel komt mooi tot klinken. De band heeft een al fijne totaalklank. In het laatste deel wordt goed gearticuleerd, soms een beetje gehaast gespeeld. De xylofoon is zeer nadrukkelijk aanwezig in dit deel. De balans tussen xylofoon en blazers is lastig in deze zaal in te schatten.

Het koperensemble besluit met de March 1812 van Rieks van der Velde. Een mars waar de band z'n handen aan vol heeft. Met name het hoge tempo vormt een uitdaging. Op een speelse manier heeft de componist melodieën uit Tsjaikovski's meesterwerk vervlochten in deze concertmars. 

 


Loting:
1. Koperensemble De Wâldsang – Buitenpost (Gerk Huisma) 

2. Advendo – Oudeschoot (Chris te Hennepe) 

3. Excelsior B – Zalk (Nyncke de Vries) 

4. Brassband Tzum – Tzum (Marten Miedema) 

5. Hosannah B – Leeuwarden (Jeroen Oosterwijk) 

6. Jeugdbrassband Projunior – Gerkesklooster/Stroobos (Dineke Oostra-Kamminga) 

7. Da Capo – Drogeham (Marianne Groothof) 

8. Euphonia B – Wolvega  (Froukje Hoekstra) 

Jury: Durk Lautenbach en Bienze IJlstra

Verplicht werk: Scottish Dances – Peter Martin arr. Menno Haantjes