EBBA maakt verplichte werken EBBC bekend
De muziekcommissie van de European Brass Band Association (EBBA) heeft de verplichte werken bekend gemaakt voor de 42e Europese Brassbandkampioenschappen die worden gehouden in de Stravinski Hall in Montreux in Zwitserland op vrijdag 26 en zaterdag 27 april.
Dear Cassandra
De Championship Section mag aan de slag met Dear Cassandra (Concerto for Brass Band No. 14) van Ludovic Neurohr. Het werk is in opdracht van de Swiss Brass Band Association voor de Europese Brassband Kampioenschappen geschreven. De titel, Dear Cassandra, is ontleend aan de Griekse mythologie. Cassandra voorspelde de komst van het Trojaanse paard.
In dit virtuoze en zeer persoonlijke werk probeert componist Ludovic Neurohr in zijn woorden 'erachter te komen wat de toekomstige richting van brassbandmuziek wel of niet zou kunnen zijn. Afgezien van de nieuwsgierigheid om te weten hoe in de toekomst zal worden gecomponeerd, blijft de angst van de componist om beknot te worden door de technische capaciteiten van mensen en vooral daardoor te moeten componeren wat al honderden keren eerder is gedaan.'
Dear Cassandra is gegoten in drie bewegingen die continu te horen zijn. Het opent in verkenningsmodus, terwijl de spelers op zoek zijn naar nieuwe geluiden voortkomend uit een enkele toon. Gebruikmakend van het ritme van Dear-Cas-san-dra (lang-kort-lang-kort) als het hoofdmotief, vloeit het materiaal geleidelijk samen als de componist de vraag stelt: 'Is dit het juiste pad om te volgen?' Andere muzikale elementen en stijlen worden betrokken in de muzikale 'discussie'. Verschillende verwijzingen worden gebruikt in dit 16 minuten durende werk om een paar door de componist gemaakte beelden te schetsen. De finale nodigt het publiek uit om zich voor te stellen wat de componist uiteindelijk vindt van Cassandra's adviezen. Iedereen kan zich een eigen mening over dit thema vormen, maar de belangrijkste vraag die dit werk ons stelt blijft: waar gaan we naartoe ?
Terezín
Voor de Challenge Sectie schreef Mario Bürki het werk Terezín. Ook dit werk werd in opdracht van de Swiss Brass Band Association geschreven. Terezín is een fort gebouwd door keizer Josef II, heerser van de Oostenrijks-Hongaarse landen van 1780 tot 1790 en een bekend beschermheer van kunst en muziek, die zowel Mozart als Beethoven opdrachten gaf. Hoewel het gebouw, dat genoemd is naar zijn moeder Maria Theresa, verondersteld werd te worden gebruikt voor de verdediging, werd het eerst en vooral berucht als een gevangenis en later tijdens de Tweede Wereldoorlog als een Joods getto en concentratiekamp.
De componist schrijft: 'De vele gedenktekens en musea zijn deprimerend, intens, verdrietig en bedenkelijk. Maar zijn ruimtelijkheid en omvang zijn ook indrukwekkend en intens. Mijn werk Terezín probeert de stemmingen te reproduceren, die ik zelf ervaren heb tijdens een bezoek in de lente van 2018. Het werd me heel duidelijk hoe wreed mensen hier werden behandeld. Het is de moeite waard om degenen te herdenken die verloren zijn gegaan en dat de mensheid ernaar zal streven om herhaling te voorkomen.' "Een tweede transport vanuit Pilsen arriveerde. Mensen waren in een deplorabele toestand. De nieuwkomers werden opgedreven... "[Eva Roubíčková, Ghetto Theresienstadt, 22 januari 1942]