Luc Geraats presenteert zich in Young Artist Spotlight
De finalisten van de Europese Solo Competition kregen op het RNCM Brass Band Festival in Manchester de gelegenheid om zich nog eens te profileren.
Winnaar Felix Geroldinger (Oostenrijk) deed een concertoptreden met Brighouse and Rastrick. Hij koos voor een reprise van Ellerby’s Baritone Concerto. Voor de andere finalisten, Lionel Fumeaux (bastrombone, Zwitserland) en Luc Geraats (bastuba, Nederland) was er in samenwerking met EBBA een speciaal evenement gecreëerd, de Young Artist Spotlight.
Lionel Fumeaux gebruikte de mogelijkheid om een oude bekende en een funpiece ten gehore te brengen. Luc Geraats bracht een nieuw werk van Christian Overhead en het bekende Capriccio van Rodney Newton. Beide solisten waren tenslotte te horen in een spectaculair duet, Devil’s Waltz van Steven Verhelst.
Capturing the “Beast”
CUBrass sprak na afloop met Luc Geraats: “Het RNCM Festival is voor een jonge muzikant een geweldige kans. Het is een evenement waarvoor veel aandacht is bij de brassbandfans en daarom een uitgelezen kans voor mij om ervaring op te doen en mezelf te presenteren.”
Er was ruime belangstelling voor het concert en na afloop veel waardering, zeker ook voor het nieuwe werk van Christian Overhead. “Het is altijd lastig om een voorstelling te maken van je concert, want je kent de zaal niet en je weet niet of je interessant genoeg bent om een volle zaal te krijgen. Het enige dat je kan doen is alles richten op jouw moment.
Aanvankelijk zag ik via de monitor mondjesmaat mensen binnen druppelen in de zaal. Het ging even door mijn hoofd dat ik voor een halve zaal ging spelen, maar toen ik opkwam voor mijn eerste werk zat de zaal toch vol. Ik heb enorm genoten van de entourage en het concert. Ik denk dat het publiek een mooi concert heeft gezien met een zinderende Lionel en dat ze een keer hebben mogen horen dat er andere Bastuba's zijn dan de vier-ventiels-gecompenseerde versies.”
“Het was voor mij extra speciaal omdat mijn goede vriend, en componist, Christian Overhead aanwezig was voor de première van Capturing the “Beast". Een geweldig en moeilijk werk om te spelen. Hij was erg blij met de uitvoering en ik heb enorm veel positieve reacties gekregen uit het publiek. Hij gaat nu aan de slag om het te bewerken naar een grotere compositie voor tuba en harmonie orkest.”
Wat staat er nu op de agenda?
“De komende tijd ga ik veel concerten spelen in Nederland en Duitsland met de Symfonie-orkesten. Daarnaast studeer ik 26 juni af aan het Conservatorium van Amsterdam. Daar kijk ik erg naar uit. Tijdens dat concert zijn er weer de nodige nieuwe werken te horen. In de aanloop daar naar toe probeer ik nog een aantal solo-optredens te plannen, al dan niet met orkesten. Dat is zeker iets dat ik wil blijven doen. Mochten er orkesten zijn die interesse hebben kunnen ze me altijd een bericht sturen en natuurlijk is er ook nog MOSA Brass.
Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet het afgelopen weekend en er zijn zo links en rechts wat ideeën geopperd voor samenwerkingen en concerten. Dat is denk ik het mooie aan zo'n groot festival, iedereen is toegankelijk. Ik zou het erg leuk vinden om er nog eens terug te keren en het zou helemaal geweldig zijn om dan met een van de grote brassbands te mogen soleren.”