Contest Music hoogtepunt tijdens Gala Concert RNCM Brass Band Festival
Na het concert van de Internationale Staff Band in de middag stond ook het Galaconcert door de Black Dyke Band geheel in het teken van de muziek van Wilfred Heaton.
Herontdekte werken
In aanwezigheid van een kleindochter van de componist werd geopend met de mars Le Tricot Rouge. Het eerste werk dat na het overlijden van Heaton in 2000 werd teruggevonden. Heaton schreef het voor een jeugdbrassband uit Harrogate, maar nam het na een repetitie in om het vervolgens nooit meer te laten spelen. Paul Hindmarsh maakte een bewerking voor brassband van het Scherzo voor orkest dat Heaton in de jaren vijftig componeerde en dat volgens Hindmarsh zeker een tweede kans verdient. Het was de periode die Heaton niet het succes bracht dat hij wenste en waarna hij stopte met componeren om pas vele jaren later weer nieuw werk te creëren.
De complete set van Meditation on Alberystwyth, al voltooid in 1941, was misschien wel de grootste vondst. Het is een symfonisch gedicht, tien minuten lang, gebaseerd op de melodie die iedereen kent als 120 hymnes nr. 1. De Suite die Hindmarsh samenstelde uit de Pilgrim's Song kon minder boeien, het bleef wat fragmentarisch en had niet de flow van Heaton's betere muziek. Brett Baker liet vervolgens horen hoe hij de trombone lyrisch beheerst in Sweet Hour of Prayer, alvorens het eerste deel van het concert werd afgesloten met Contest Music.
Contest Music
Black Dyke gaf een gedegen uitvoering van Contest Music. Het middendeel werd meer dan overtuigend gespeeld door Richard Marshall. Black Dyke liet duidelijk horen op de weg terug te zijn, al is het complete arsenaal, nodig om grote wedstrijden te winnen, nog niet aanwezig.
Na de pauze verenigden de Black Dyke Band en de International Staff Band de krachten voor een uitvoering van de nieuwe gestroomlijnde uitgave van de concertmars Glory! Glory!, My Treasure en een reprise van Praise.