NBK 2017: dag 2
Drie divisies zullen hun mooiste uitvoering willen brengen in de prachtige grote zaal van TivoliVredenburg.
Juryleden JohnDoyle , David Thornton Durk Lautenbach zullen de 2e divisie beoordelen en de heren David Thornton, Florent Didier en Garry Cutt jureren de 1e divisie. Jan Van der Roost, Garry Cutt en Florent Didier jureeren de Kampioensdivisie.
Dagindeling 37e NBK zaterdag 28 oktober 2017:
08.00 uur Deuren TivoliVredenburg open
08.45 uur Loting 2e Divisie
09.55 uur Opening door de NBK voorzitter Pieter van Diepen
10.00 uur Aanvang 2e Divisie (9 bands)
12.45 uur Loting 1e Divisie
14.00 uur Aanvang 1e Divisie (4 bands)
14.45 uur Loting Kampioensdivisie
16.00 uur* Bekendmaking uitslagen 2e en 1e Divisie en prijsuitreiking
Pauze
18.00 uur Aanvang Kampioensdivisie (10 bands)
22.45 uur* Einde wedstrijdgedeelte, bekendmaking uitslagen Kampioensdivisie en prijsuitreiking.
* Tijden zijn onder voorbehoud.
Frontier Vision (uitgever De Haske/Hal Leonard) van de Amerikaanse componist Stephen Bulla is scherprechter om de kampioen in de tweede divisie te bepalen. Het gloednieuwe werk van Bulla is gebaseerd op het bekende thema ‘Ein Feste Burg ist unser Gott’. Een spectaculair werk dat memoreert aan het feit dat het 500 jaar geleden is dat Maarten Luther zijn 95 stellingen op de kerkdeur van het Duitse Wittingen spijkerde. Een aantal jaren na Wittenberg gaf Luther tekst en muziek aan het nu bekende ‘Ein Feste Burg’. Deze melodie is compleet en in fragmenten de basis van Frontier Vision. Bulla combineert Luther’s hymne met een evangelische beweging die zich in de 19e eeuw verspreidde in Noord-Amerika. Deze pioneers op een missie zorgen voor multi-culturele en energieke ritmische invloeden in het werk. Het is geschreven in opdracht van de Western Territory Staff Band van het Leger des Heils.
Bulla is magna cum laude afgestudeerd aan Berklee College of Music in Boston. In 1980 bekleedde hij de functie als staffarrangeur bij de Marine Band en het kamerorkest van Washington. In 2015 was hij te gast bij het NBK waar zijn Beecher Variations verplicht was gesteld voor de vierde divisie.
De eerste divisie buigt zich over Stonehenge van Jan van der Roost (uitgever De Haske/Hal Leonard). Het werk dateert uit 1992 en is in 1993 gebruikt als verplicht werk voor het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. De mystiek van de kring van reusachtige stenen in Zuidwest Engeland wordt muzikaal verteld door stemmingsbeelden en de verklanking van geheimzinnige mistige en wazige sferen. De meest gangbare uitleg is dat de opstelling van de stenen van 3500 jaar geleden duidt op een gigantische kalender: zonsopgang en -ondergang, maanstanden, kortom het wisselen van de seizoenen is dé uitleg van het stenenmonument. Een opvallend moment is de passage wanneer vijf solisten een koraal spelen, met een gezongen druïden- en monnikenkoor op de achtergrond. Stonehenge heeft tot op heden nog veel geheimen.
De in het Belgische Duffel geboren Van der Roost staat symbool voor een generatie componisten die interessante en originele werken leveren. Op het Lemmensinstituut in Leuven studeerde hij trombone, muziekgeschiedenis en muziekeducatie. Hij vervolgde zijn studie aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Antwerpen, die hij afrondde met de einddiploma’s directie en compositie. Momenteel is Van der Roost als docent werkzaam aan het Lemmensinstituut.
De kampioensdivisie gaat zich voor de NBK 2017 vastbijten in Handel in the Band, een compositie van Kenneth Downie. De ruim zestien minuten durende compositie is in opdracht geschreven voor Géo Pierre Moren en zijn Treize Etoiles. De Zwitserse topband voerde het uit tijdens de Nationale kampioenschappen 2013 in het Stravinski auditorium in Montreux. Sindsdien is het niet of nauwelijks gespeeld. De titel refereert aan Percy Grainger’s populaire Handel in the Strand. Het werk is gebouwd op variaties uit Handel’s beroemde Sarabande. Een prachtige compositie in traditionele Downie-stijl, open en met vele muzikale en klankrijke uitdagingen.
Downie is geboren in het Schotse Glasgow en na zijn universitaire studie werd hij hoofd muziek aan Poole Grammar School. Na een groot aantal jaren werkzaam in de juwelenindustrie pakte hij zijn liefde voor de muziek weer op en werd in 1998 de eerste Engelse composer in residence van de succesvolle Yorkshire Building Society Band. Voor brassband staan vele composities op zijn naam, waaronder Concertino for Brass Band en St. Magnus.